fredag 14. august 2009

Jakten på Godbiten over alle Godbiter!

Som noen kanskje har fått med seg er Toiwo øøørlite kresen og rett og slett litt sær… Bla når det kommer til mat og godbiter…

Så, jeg har forsøkt ganske mye, både av ferdig kjøpte biter og alskens hjemmelagde.

Jeg har tørket lever, kjøttstrimler, kyllingfilèt, lagd blandinger av kjøttdeig, både av kylling,svin,storfe, hjort… med ulike typer tilsetninger – revet ost, urter osv. Jeg har stekt pannekaker i baconfett,vafler samt masse ulike pølser, karbonader, kjøttkaker, blodklubb og ulike typer kjøttboller. Både ferske og tørket.

Det som har slått best an er nok tørket fiskebollevarianten. Man tager Bjellands fiskeboller, eneste som duger pga konsistensen, deler de 2 veier i en eggdeler og tørker dem i ovnen på snaut 100 gr i ett par timer, gjerne med varmluft og døra på gløtt. Ferdig tørket ligner de på Taffel Sticks og lukter ganske kraftig av fisk. Hunder flest digger dem ! Eneste jeg har vært borti som ikke ville ha er Toiwos bror ;o)

Tottens goodie-liste er sånn omtrent:

1. Tørkede fiskeboller

2. Kyllingfilèt som deles halvtint i små terninger og trekkes i vann med litt hvitløk.

3. Mors hjemmelagde kjøttkaker ;o)

Resten av godbitarsenalet kaaan gå an, men ikke akkurat noe han hopper rundt av glede for… Ferdige godbiter takker han stort sett pent Neitakk til….

Hvorfor jeg har styra så mye med dette? Fordi jeg lette etter motivasjonsfaktor Nr1.

Hadde jo et ønske om å trene litt aktivt med Totten, og dette med lek som belønning …. vel, lek kan være gøy det, men ikke heeele tiden. Og helt seriøst, hvorfor skal man behøve å GJØRE noe for å få leke? Litt naturstridig for Toiwo`n……

Kanskje ikke fullt så galt, han kan godt være med å ha en skikkelig drakamp, og innimellom er det så kult med drakamp at han synes det er helt greit å jobbe litt også ;o)

Men, alt med måte! Vennlig hilsen Toiwo, 16 mnd ;o)

I dag forsøker vi en ny variant, fant hermetiske kyllingboller i butikkhylla. Nå er de behørig delt og ligger til tørk i ovnen.

Blir spennende å se hvordan de slår an hos den særegne Totten, svaret får vi om èn times tid ;o)

Järki? Han sier jatakk uansett han ;o))

Noen som har andre forslag som kan være verdt å teste ut ?

6 kommentarer:

  1. Min gamle Mira var vel omtrent like kresen som totten din...det var kun 1 ting i hele verden som fikk henne til å gjøre noe som helst og det var priors kalkun falunkorv....Jeg ble fort bestis med ALLE de andre hundene på treningen også når jeg dinglet rundt med falunkorven i lomma...så den er absolutt verdt et forsøk!

    SvarSlett
  2. Det ER visst veldig viktig å finne yndlingsbelønning nr 1.
    Nalle får aldri bestemt seg, jeg trodde vafler var favoritten,og det har jeg vært gjerrig med, men vi så hvordan det gikk på Biri...
    Jakten er igang igjen. Her var det mange gode forslag, må jeg si ;o)

    SvarSlett
  3. Maila er IKKE kresen i matveien, hun bare elsker mat, Leia er ikke så langt borte hun heller. Det var en ting som ikke sto i lista de over godbiter og det var leverpostei, dersom han liker det går det an å få leverpostei på tube. Mine hunder gjør alt dersom de vet at jeg har en leverposteitube i lomma.
    Ser litt dumt ut på f.eks en utstilling og gå med en leverposteitube i hånda men ved trening og innlæring gå det jo kjempefint. Ostebiter er også veldig populært hos oss, bruker osterestene og skjærer de opp i tærninger,nammi!!!
    Lykke til videre i jakten på godbitene.

    SvarSlett
  4. Lappevennen, tror sannelig ikke jeg har forsøkt falunkorv varianten til Prior, den er herved notert! :o)

    Nøve, Toiwo kan godt ta en vaffelbit, den taes forsiktig mellom fremtennene, så ser han ørlite fårete ut en stund, slipper den ned på gulvet, kikker litt til og så nipper han bittebittesmå biter mens han tildels ser lidende ut ;o)

    Maila&Leia, ost vil han ikke ha, leverpostei på tube er helt ok - noen ganger. Et lite tips er å kjøpe slike små, porsjonsbokser med leverpostei :) En slik forsvinner under en treningsøkt, dessuten er den fin å "gjemme" inni hånda ;o)
    Tubeoster er forsøkt, den med reker kaaan gå an.

    Picnicskinker, både den med kylling og den vanlige bogskinka er prøvd ut, alle mulige påleggsvarinter.... alt er sånn tjaaa, for Totten...

    Til å være BIV er han ganske sær ;o)

    SvarSlett
  5. Tuusen takk for gode tips!! Fiskebolle-varianten skal jeg prøve ut. Ellers er Dimma også ei lita kresen dame, og leke kan til nød gå ann, men det gir ho ikke noe driv. Synd egentlig...for det er det jeg har prøvd å trene på hele tiden...men det nytter altså ikke med bare lek. Svin indrefilet syns ho er godt og kylling...har til gode å prøve pannekaker og vafler...Men tørre gobiter er ikke noe verdt for Dimma. Snorre spiser ALT bare det er noe å dytte inn i stryta:)

    SvarSlett
  6. Her var det litt av en liste. Jeg har ikke noen bedre ideer. Ser ut som dere har gått gjennom det meste. Charlie liker alt unntagen kjøpte levergodbiter. Det er ikke godt noe mer. Favoritten er nok pannekaker og vafler og roastbeef. Pølser bruker vi til hverdags, det andre når det skal være spesielt.

    SvarSlett