onsdag 13. mai 2009

Mors lille særing :)

Tott med av-knapp....

....leter etter på-knappen ;)

Neida, er vel ikke fullt så galt, men man skal virkelig ikke beskylde pelsherren her for å være plagsomt hyper...
Mistenker ham nesten for å være en reinkarnert hippie som helst lever etter «peace`n love`n no stress» filosofi ;o)
Han er veldig Lapphund, masse personlighet og egne meninger. En skikkelig herlig fyr, sær, men herlig !
Noe av det han er særest på er mat. Ikke bare at han er noget kresen, men han lar rett og slett være å spise i dager i strekk.
Helt frem til de 2 siste mnd ca er han råforet. Mat de aller fleste hunder ville ha siklet over. Vom&Hundemat, koteletter, kylling, fisk, kjøtt og ben av både svin, storfe og vilt.
Men å spise hver dag syntes han ikke var nødvendig. Siden jeg ble litt lei av å kaste så mye mat gikk jeg over til tørrfôr, ProPlan.
Han får tilbud om mat i 10-15 min hver kveld, spiser han ikke da forsvinner maten til neste kveld.
Selvsagt sjekket ham gjentatte ganger hos veterinær, blodprøver viser at han får i seg det han skal av næringsstoffer og alle prøver har hele tiden vært normale.
Han har en meget solid og bra pels, tredeputer og klør er helt utmerkede. Han har greit med muskulatur og på normale dager blir han glatt med på turer i både 2 og 3 timer uten å virke det minste sliten. Bare glad og fornøyd
Men, i andre perioder igjen er han trett. Sover mye, ser sliten ut etter 20 min tur og synes trening er ganske så unødvendig.
I de periodene virker han akkurat like fornøyd, men vil aller helst ligge inne eller i hundegården og sove.
I de normalt aktive periodene får han 2-3 timer med aktiviteter. Vi går en del tur, både i skogen og i sentrum, vi trener litt spor og lydighet samt at jeg har anskaffet en Pawtrekker, morsom type sparkesykkel, som jeg holder på å lære ham å trekke i. Hender også at vi er innom agilitybanen, noe vi har lyst til å prøve oss enda mer på. Han er med andre ord en normalt aktiv og fornøyd ung herre .
Vi har også dager hvor vi bare rusler turer, koser og leker. Altså dager med lite krav.
Og plutselig detter aktivitetsnivået hans og han melder seg ut etter 20 minutters aktivitet og dropper spisinga.

Så kommer 20.000 kroner spørsmålet, hvorfor ?

Noen som har vært borti lignende særinger? Eller har noen innspill?

Planen nå er å forsøke å øke hans fysiske aktivitet slik at han kanskje skjønner at mat er en nyttig ting. Tenkte derfor jeg skulle legge ut det som skjer her fra dag til dag for å få en skikkelig oversikt og kanskje noen tanker og reaksjoner fra dere andre.

Så nå begynner
Aksjon Spark I Stumpen! ;o)

5 kommentarer:

  1. 20.000 - jeg burde jo prøve...
    Men min firbeinte ligner visst veldig på din, og jeg finner ikke knappen jeg heller. Pelsen er ikke helt den samme - det skyldes muligens hans sære matvaner. (jeg begynte å blande litt FirstPrice boksemat med RoyalCanin, for å lure i ham maten, dumt og nytteløst)
    Fikk høre om stoffskifteproblemer hos endel lapphunder, da trodde jeg det kunne være grunnen til latskapen. Veterinæren sa nei. Ikke allergi heller. Har ikke testa ham, men det virker usannsynlig.
    Når gradestokken viser over +15, ligger Nalle på ett eller annet skyggefullt sted, og ser sliten ut...

    Jeg har Hair LP-platene, men ikke platespiller. Skal vi spleise???

    SvarSlett
  2. Flire...platespiller skal vi nok få fikset!

    Toiwo er sjekket både for stoffskifteproblemer og allergi, ikke noe galt der. Når han var valp gjorde jeg litt mer for å få ham til å spise, tullingen kunne glatt sove 20 timer i døgnet, da snakker vi om å sove som i å tusle inn på soverommet eller ut i gangen for å få sove i fred, ikke "bare" ligge å slumre.
    Men pelsen grodde og bikkja vokste ;)
    Ved siden av ble han rød i øynene og gjespa så det knakte. Tvers igjennom trett.
    Lot ham til dels styre tempo selv i de periodene, som kunne vare fra noen dager til 2-3 uker.
    Utenom de periodene var han våken og kvikk, klar for hva som helst :)
    Men varme er ikke noe herren her liker heller, kanskje ikke så rart, han har jo "litt" pels ;)

    *nynner på gamle Hair-låter*

    SvarSlett
  3. Og så jeg som trodde jeg sliter med Vina (Islandsk fårehund)!! Da Vina var valp dyttet jeg i henne mat og resulatet er at hun er feit og umulig å få slank. Jeg tenkte også stoffskifteproblemer når jeg leste innlegget, men det har du jo sjekket. Kanskje han bare er "bedagelig"? Jeg skylder på noe jeg leste et sted, de er gjeterhunder og sløser ikke med kreftene. Lykke til med "sparkesykkelen" Det er det noen som driver med her også.

    SvarSlett
  4. Nå har jeg gitt opp å styre så veldig med den spisinga, greia er at han blir så slapp, rødøyd og trett når han ikke spiser, naturlig nok ;)
    Tanken er at om han får ekstra med fysisk aktivitet vil kanskje matbehovet øke og bli litt mer jevnt...
    Hehe, visst er han bedagelig, det er det absolutt ingen tvil om ! Og det skal han få være, inntil en viss grense ;)
    Islendere er forøvrig flotte hunder !

    SvarSlett
  5. Lapphunder er da bedagelige dyr..derfor jeg gikk til anskaffelse av islendere som mine agility hunder...Lapper er noen dovne slappe særinger..og det er vel derfor de er så utroligt sjarmerende...Jeg står på vente liste for FL nå, men den skal bli kosehunden min...har overhode ingen forventninger til noe action..Men jeg skal prøve...

    Husk at godbiter demper hunden, mens leker girer opp..Så istede for å gi godbiter, og prøve å få han til å gjøre noe. Så ville jeg begynt å leke...leke leke leke..hver eneste dag...Visst en ikke har begynt som valp, så vil det ta litt tid...men prøv det!

    Da vil du mest sannsynlig få en LITT mer aktiv hund...men er det en lapp så er det en lapp....

    SvarSlett